lördag 20 december 2008

Tur eller otur?

God kväll igen!
Nu är det dryga dagar.
Mycket spring på stan i julärenden innan julhelgen har det vart.
Och jag är faktiskt ganska så slut.
"Ont om tid är det enda jag har gott om."
Ikväll vill jag skriva lite om ämnet "att ha tur".
I Torsdags när jag kom hem så hittade jag ett mindre paket adresserat till sonen.Det stod att det var ifrån Egmonts förlag.Jag trodde att det var någon premie som kom i efterskott från när sonen sålde jultidningar eller liknande.Jag la paketet åt sidan för att sonen skulle öppna det när han kom hem.
På efter middagen så fann sonen det och öppnade det.Det visade sig vara ett data spel som heter "Spore".Det hade han vunnit från en tävling där han svarat på en fråga i en adventskalender på Kalle Ankas hemsida.Han hade länge önskat sig detta spelet och han vart sååå glad.Men vi skulle ju på skolavslutning så vi hann inte starta spelet då.
Sen gick kvällen och sonen lyckades med sin spelning på trummorna på skolavslutningen och han vart då ännu gladare!.På kvällen så sa han:
-Mamma, detta måste vara en riktig turdag för mig.Jag har både klarat spelningen som jag var så nervös för och så har jag vunnit ett spel som jag länge har önskat mig!
Jag kunde inte annat än le för jag visste ju hela tiden att han skulle fixa sin spelning.Men jag kunde ju hålla med sonen om att det var en turdag för att han vunnit spelet från Kalle Anka.
Jag funderade hur han kunde ha en sådan tur i spel, när hans mor aldrig hade det.
Detta måste han ha ärvt ifrån sin far.
Min största vinst på alla typer av lotteri är en diskborste. (så mig kan han omöjligt ha ärvt sin tur ifrån)
För att återgå till kvällen då vi kommit hem ifrån skolavslutningen så tyckte jag att sonen vart så duktig.Han frågade mig om vi inte kunde sätta oss tillsammans och testa det nya spelet.Det kunde jag inte motstå.
Sonen satte i spelet i datorn och startade det för installation, men inget hände.
Jag kom och tyckte mig se något fel han gjorde och bad honom lämna över det hela till mig.Men inte heller jag lyckades.Vi testade andra spel i datorn och alla funkade, så vi förstod så småningom att det var fel på spelet.Detta har aldrig hänt oss tidigare.(och vi har ganska många spel hemma)
Jag såg hur ledsen sonen blev.Men jag lugnade honom och sa att jag skulle ringa till Kalle Ankas (Egmont)förlag och berätta vad som hänt.Nästa dag ringde jag flera gånger med det var sådan kö att de bad att man skulle prova att ringa igen senare.Detta hände flera gånger.När jag till slut kom fram så sa kvinnan som jag talade med att, tyvärr är personen som har hand om tävlingar på julsemester.Hon kommer tillbaka efter jul och då när hon har tid så får hon återkomma till oss.
Det var då som jag insåg att sonen ändå har ärvt en hel del av sin mors så kallade "tur".Stackars pojk!
Sedan så är det en sak som är väldigt konstig...De säger ju att de personer som icke har tur i spel, alltid har tur i kärlek.Man skall tydligen inte ha en sådan tur att man får båda dessa underbara saker.
Men jag måste vara av en annan konstig art för jag har inte tur i spel och heller inte tur i kärlek.
Men jag klagar ändå inte.Mitt liv rullar på ändå och jag måste ändå säga att jag är lyckligt lottad om man ser till många andra här i världen!
Jag har ju världens finaste son, och det har minsan inte alla andra!

"Visst finns det något som heter tur!Hur skall vi annars förklara våra ovänners framgångar!"
God natt!

Inga kommentarer: