måndag 15 december 2008

En ny dator och julhandel svammel

Idag har jag vart och beställt en bärbar liten dator på Expert.
De hade bra pris på just den som jag ville ha.
Lägger med en länk så att ni kan se här:
http://www.expert.se/product/product.aspx?id=2525876
Men de hade ännu inte fått hem datorerna.Det kunde ta mellan en vecka till en månad.
Men det spelar mig ingen roll för jag har ändå väntat så länge på att hitta "rätt" bärbar dator.
Men det är klart att jag är ivrig att få hem min dator!
Ibland kommer det ju dagar då man kanske är trött och inte orkar sitta rakt upp vid en stationär dator.Då tänker jag på hur skönt det skall bli att kunna sitta i soffan och surfa på nätet!
Men det jag har skrivit här gör ju att Experts sida på nätet blir dagens tips!
http://www.expert.se/startpage/startpage.aspx
Jag och Åsa var på stan och tittade lite idag.Folk är som yra höns i julhandeln.
Och om man möter någon man känner så stannar de upp och säger:Så du är ute och julhandlar.
Sedan så kommer det där vanliga snacket, typ:Hur mår mamma och pappa, och vart skall ni fira jul i år?(det är fraser man säger av ren artighet för egentligen så är man ju bara intresserad av vart ens nära och kära och bästa vänner skall fira jul)
Efter ett tag så börjar de otåligt att titta på sin armbandsklocka.Och så säger de:Nej men gud vad klockan går...jag måste hinna till bla bla bla.
Och när de sedan skall ta farväl så får de det där lite små fåniga jul-änglalika leendet i ansiktet, kramar en och säger:Så får du ha en riktigt god jul.
Men hade det vart en annan del av året som jag mött dem så hade inte det där jul-änglalika leendet funnits där.Utan då hade de sagt:Nej nu måste jag skynda vidare, vi hörs!
Väl på stan idag så kom vi till COOP.Där på skoavdelningen hade jag sett ett par "UGG-stövlar" som jag har önskat mig av min mamma i julklapp.Egentligen så önskade jag mig fårskinnstofflor.Men dessa stövlar är så lätta att du kan ballansera dem på lillfingret.Och så är de varma och ulliga på insidan och går upp lite på benen.Jag vet hur jag sitter och fryser om fötterna och benen när jag surfar, så jag tänkte att ett par sådana lätta stövlar kan jag ha som långa innetofflor!
Sedan gick vi och tittade på alla presentförpackningar med tvål,badkulor, duschkräm, badsalt osv som fanns.Men jag tycker dessa förpackningar är dyra och ser ofta fantasilösa ut.Varför inte göra speciella förpackningar för fötter med till exempel fotkräm och fotsalt, fotfil och en sådan där rulle med piggar som man kan rulla under fötterna för fotmasage.Det skulle ju vara fint att ge till någon med trötta fötter!
Eller en förpackning med massageolja,vetevärmekudde och andra liknande saker som skulle kunna vara för en trött rygg?
Nej da, det är parfymer (som man inte kan komma åt att lukta på för att de är i presentförpackningar)och badskum överallt.Och om det är en "extra lyxig" förpackning så kan det vara en minahanduk i format av ett A-4 med...(undrar om någon lyckats torka hela kroppen med den utan att använda den till tvättlapp?)
Det är mycket att tänka på i dessa tider när man skall köpa julklappar till folk.
*Hur mycket får det kosta?
*Kan man ge ett smycke till folk?(Numera är var och varannan nickelallergiker)
*Om man vill köpa ett klädesplagg, vad har folk för storlek?
*Köper jag en chokladask så är folk ofta bantande eller så har man köpte fel sort som de kanske inte gillar.
*Väljer jag att köpa en bok, så gäller det att tänka efter vilken kategori av böcker den människan gillar som skall få boken.Och det värsta är om de redan har läst den..
*Köper du en leksak till barnen så har de ofta ett annat intresse än det du valt.
Vad är då slutsatsen av detta?
Jo, köp ett salladshuvud till bantaren (det är sällan någon som är allergisk mot just sallad)
Köp ett tält istället för kläder.Då vet du att personen får plats i tyget och dessutom kan bjuda in vänner...
Köp tyg, glas eller plastsmycken.Då blir det ingen nickelallergi!
Ge pengar så kan personen själv köpa sin chokladask.Då blir det inte fel!
Och om du skall köpa en bok (till en typisk svensk) så välj "Bibeln"(folk är mer än vanligt religiösa runt jul)Det är en bok som finns i de flesta svenska hem, men den är numera glömd och har ofta hamnat i någon gammal dammig skrubb eller hörna.En ny kan ju höja moralen (så ge den särskillt till en behövande omoralisk person)
Istället för att köpa en leksak, köp en träslev eller en avdankad gammal sko eller liknande tråkigt ting som du minst av allt kan tänka dig ett barn leka med.
Det är bevisat att barn ofta inte ser de leksaker man köper utan ändå väljer ett ytterst vanligt ting likt en slev eller en sko.Så står du där med lång näsa och har lagt ut flera hundra kronor på en dyr leksak!
God natt!

Inga kommentarer: