söndag 7 december 2008

Stavning, sömn och lite annat!


Hej på er alla!

Idag är det andra advent.

Ikväll vill jag ta upp lite kort om stavning.

När jag börjar att skriva så blir jag ofta så ivrig att det ibland slinker in en och annan liten "stavningsgroda" då och då.

Kan inte ni som känner mig påpeka det för mig så att jag kan redigera min blogg!

Det skulle verkligen vara toppen!

Man blir ju aldrig för gammal för att lära sig!

Idag till exempel har jag vart inne och lärt mig hur jag skall "Pinga" min blogg!
Att "Pinga" bloggen betyder tydligen att man lägger in en länk till sin egen blogg på en annan sajt som belyser den så att man får fler besökare!Smart!
Tänk så lite man vet om hur man kan använda sin dator och hur man använder och utnyttjar internet på bästa sätt.Men var dag lär jag mig något nytt.
Och jag har ju kommit en bra bit på väg för att vara självlärd!
Det är ju verkligen ett steg i högre riktning att gå från dagbok till blogg!
Sedan har jag funderat på ordet "Blogg".Förr skrev man att man hadde en dagbok på nätet som man skrev i.Men numera heter det blogg.
Jag har en favoritsida som heter "Ifokus" där jag skriver en hel del.Men det är även en sida som jag läser och lär av andra på.Rekommenderar den varmt!
Där kan man gå in och välja sajt efter det man är intresserad av och så kan man skriva med andra där om samma ämne.
Jag lägger med en länk dit:
En himla bra sida där du kan hitta de flesta vanliga intressen som folk har.Och om inte just ditt intresse finns så kan du själv starta en sajt om det!
Det var dagens lilla "på nätet tips"
Kanske något jag borde ta med i min blogg?
Eller kanske man kan variera med ett bra boktips?
Det får nog bli så att jag lägger med det som känns rätt för dagen!
Idag har det annars vart en "trött-dag" för mig.Jag verkar inte kunna få nog med sömn hur jag än gör.Fast jag är ofta uppe på nätterna så det är väl delvis min kroppsklocka som säger ifrån.
När jag inte hade min son och jag inte arbetade så kunde jag sova med gott samvete till sen eftermiddag.
I dagsläget så är det ju inte så ofta som jag får riktiga sovmornar.Sonen skall ju upp till skolan på vardagarna och så har jag ju djuren som vill ha mat och gå på låda på morgonen.
Och skulle det inträffa att jag en dag råkar få en sovmorgon så känner jag genast dåligt samvete för att jag borde ha gjort det eller det.
Nu skall ni få höra mitt favorit sätt att somna på..
Jo, hellst bör man ha vart ute i kylan på dagen så att man är naturligt trött.Sedan så skall man grabba en katt och ta med sog till en stor säng med ett varmt täcke och krypa ner.
Det skall vara mörkt i rummet men inte becksvart (för då vet jag inte vart jag befinner mig om jag vaknar på natten).Rummet skall vara litet som ett kryp in och hellst ligga långt in i bostaden så att man känner att man verkligen är i det "innersta" och resten av bostaden är som en mur runt om.Telefoner skall vara avstängda och jacken urdragna och det skall vara svalt i rummet.
Vid insomnandet så hör jag gärna(men det är inte ett måste) på en talbok där någon läser så där lite "monotont".Det är sövande.Men om man har vart ute länge i friska luften så brukar jag somna gott utan talboken!
Håll med mig att det låter skönt!
Så tycker jag om att ha en katt i famnen som är varm och som spinner.Katternas spinnande är också sövande.
Fast jag tror aldrig jag har sovit så gott som jag gjorde när min son var liten och han kröp ihop i min famn.
Bara att höra hans andetag..... och känna hans goda doft var lugnande och sövande.
Sedan så sov jag bättre när han låg brevid så att jag kunde höra att han andades och mådde bra.
Jag har alltid vart en riktig hönsmamma som oroar mig för sonens hälsa.
Det är underbart nu med när han ibland någon enstaka gång kommer och lägger sig vid mamma.Men då får man oftast ben, knän eller en och annan armbåge som man vaknar av ibland.Men han luktar ännu lika gott som bara min son kan göra!
God Natt!

Inga kommentarer: