torsdag 11 december 2008

Lucianatten!


Hej!
För ett antal år sedan när jag var 17år så var jag med i Gotlands Lucia.
Det var min mor som i smyg anmälde mig till detta.
Hon hade skickat in ett foto på mig till Gotlandstidningar.
En dag så ringde telefonen hemma.En glad röst sa:
-Grattis, du har kommit med till utagningen i Gotlands Lucia.
Jag trodde att det var någon kompis som skojade så jag sa:
-Lägg av nu.
Men de stod på sig och jag ropade på min mor sa bekräftade att hon skickat in bilder dit på mig.
-När jag kom till uttagningen så kryllade det av söta flickor.Det var ett stort antal.I alla fall över hundra stycken.Vi fick gå in i olika formationer och sjunga för en jury.En gång när vi kom in så sa juryn:
-Tala!
Alla såg konfunderade på varandra.Vad hade vi att säga?Då gick jag fram och presenterade mig och så startade jag lite Lucia sång.
Uttagningen tog en hel dag.I slutet så fick var tjej ett brev i sin hand som de inte fick öppna innan de kom ut ur huset där uttagningen var.
Men först fick vi information att de flickor som kom med,genast skulle åka vidare till ett högt hus i stan och fotograferas där på taket.
Jag blev sååå förvånad när jag öppnade mitt lilla brev och det stod:
Grattis, du kom med!
Med så många vackra flickor så hade jag aldrig trott det!
Det var många ställen vi lussade på de två dagar som det pågick.
Efter första dagen på kvällen så blödde jag i stämbanden.För att inte tala om hur magen mådde när alla ställen vi kom till ville bjuda på glögg och pepparkakor..
Men det var helt underbart att få gå runt och sjunga för äldre och sjuka mäniskor!
Vad de uppskattade det!
Och det är den bilden som jag behåller i mitt hjärta!
God natt för ikväll!

Inga kommentarer: