söndag 21 december 2008

Hur man överlever att kamma fem katter med humör



God kväll igen!
Inför julen så har jag redan påbörjat lite julstädningen här hemma.
Men efter att ha hållt katten "Urje" i famnen så såg jag att framsidan av min tröja var mer eller mindre lurvig.Jag liknade en beige gorilla på framsidan.Om jag inte gjorde något åt den saken så skulle städningen vara helt för jäves.
Så jag fångade in alla fem katterna i badrummet.
Katten "Pärla" har en viss noja om hon blir instängd någon stans.Väl instängd med mig och de andra katterna så skulle hon helt hysteriskt upp i min famn som redan var upptagen med katten "urje". Då försökte hon med min rygg, men den var ju inte så bra plats att hålla sig fast på.
Om jag minns rätt så plockade jag ner henne ifrån min rygg fem gånger.
Sedan satte jag mig på golvet och började kamma katten "Urje".När man kammar honom så tror man nästan att han kommer att bli en naken katt.Det tar verkligen aldrig slut, och underullen yr i hela badrummet.Jag känner att katthåret sugs in genom mina näsborrar och nästan sätter sig i hjärnan.Det skulle inte förvåna mig om någon som senare såg mig skulle ge mig tipset att skaffa mig en näshårstrimmare!
Men det gick väl an så länge det var en ljusbeige katt.
Jag kom att tänka på att det väl inte var så farligt ifall det stack ut ett eller annat ljus cremefärgat hårstrå ur min näsa, nej värre skulle det se ut efter att jag kammat min nästan helsvarta katt "Pärla".Då skulle det se ut som om jag hade en Hitler-mustach!
Men som tur är så är Pärlas hår av en helt annan typ.Det är hårda styva svarta strån som kommer från henne.De gör sig bättre som nålar genom min tröja.
När jag var klar med Urje och Pärla så blev det min rödvita lilla tiger "Molly" som stod på tur.Hon är inte så vidare glad åt att jag borstar och kammar henne.I samband med borstning och kammning brukar jag klippa klorna också.Molly tog ut sin ilska på klosaxens handtag som hon hittade medans matte borstade henne.
Åh, vad skönt tänkte jag, nu biter hon i den istället för i mina händer och jag slipper se ut som en randig polkagris efter att ha kammat henne.Jag fortsatte kammningen tills jag var nöjd med resultatet.Det vår då jag såg Mollys nöjda min...Hon låg med en gul plastbit mellan klorna.Den hade hon "helt själv " lyckats bita av från den dumma kloklipparens skaft.(Mollys hämnd på kloklipparen)
-Där fick du matte!Och nu skall väl inte den där "jäkla klotången" fungera fler gånger!
Molly såg mycket nöjd ut så jag kunde inte annat än sucka och ge henne lite kel för att hon ändå hade stått ut med all frisering.Dessutom så hade hon ju lyckats skada kloklippar-monstret!
Näst på tur stod vår lilla exotic katt "Lilla Ebba".Hon är en liten dam med humör.Hon låter sig inte borstas utan att säga ifrån att denna hantering inte är okej ur hennes synpunkt.
Ett bestämt "MJAUUUU" för vart borst tag blev det.Men numera har hon vant sig så pass med borstningen att det enbart är ljud som kommer från henne.
Jag minns vår första borstning som vi gick igenom lilla Ebba och jag...Suck!Och då vill jag inte ens nämna hur hennes första kloklippning var...Grannarna måste ha trott att det var kattmord på gång i min lägenhet.
Hon bet mig så att jag till slut fick hålla henne med en handuk runt henne så att hon inte kom åt mig, men jag ändå kunde komma åt hennes klor.
Men jag ger mig aldrig för en katt som försöker dominera mig, så jag satte in "tvångspyssling med lilla Ebba" på mitt schema.Det innebar att jag satte mig i soffan och helt enkelt petade och pillade och vände och vred på lilla Ebba.En massa kel blev det också.Jag tog hennes små tassar och kliade henne mellan trampdynorna tills hon spärrade ut klorna (det var träning inför kommande kloklippningar)Och så smög jag mer och mer in kammar och borstar i våra små stunder.Och det gav verkligen possitivt resultat väldigt snabbt!
Efter lilla Ebba så stod Flippen på tur.Eftersom han är en försiktig liten typ så tänkte jag att han förmodligen inte skulle vara så förtjust i denna kammningen som han dessutom redan sett lilla Ebba skrika sig igenom.
När jag började kamma honom så tryckte han sig hårdare och hårdare mot mig.Han spann så högt att det ekade i badrummet.Jag var helt inne i mina egna funderingar på varför Flippen fäller så lite hår i jämförelse med de andra katterna.Denna lilla katt är en sådan katt som vet att göra det bästa av allt i alla situationer.Han sträckte själv upp sitt lilla söta huvud så jag kom åt både hals och haka utan problem sedan började han vinda med ögonen och så stack han ut sin lilla råsa tunga....Han njöt så att han riktigt dräglade ner mina byxor!Men ack så söt han var!!!
Efter dem så avslutade jag med katten "Pärla".Jag vet egentligen inte vad hon tycker om kammning.Hon finner sig snällt i det så länge det inte är på hennes mage eller svans.Det är ingen ide att ens ägna en tanke att ge sig på att kamma en finkänslig kattdam på 8år på svans eller mage.Och om man råkar komma (i henns tycke) lite för nära magen så får man sig en bestämd tillrättavisning av en vass katttass med utfällda klor.Sen ser hon på en så där förnärmat som bara hon kan, och då känner man genast att man måste be om ursäkt och gottgöra henne med lite kliande under hakan.För hak-kliande är det bästa som finns tycker Pärla!
God natt!

Inga kommentarer: