tisdag 2 december 2008

Flippen, min lilla följeslagare!


Hej igen!

Här sitter jag och min trogna lilla följeslagare "Flippen"

Det är honom ni ser på lilla bilden här brevid texten!

Han är en stilig liten KKS katt som flyttade hem till mig för några år sedan.

Han är min kära lilla följeslagare som gillar att vara "nära" matte.Så han har egen pall som står brevid mig här när jag sitter och surfar.Han har också egen huvudkudde som ligger bredvid min.

Han är verkligen "mattes katt" och är inte alls förtjust i att närma sig andra människor än just matte.Men han kan göra undantagsfall om någon kommer med mat!

Det var för några år sedan som jag verkligen kände att jag gick och drömde om att få öppna mitt hem för en behövande liten kisse.Men jag hadde då redan katten Molly som kom hit först och sedan katten Urje (min son katt) i mitt hem.Så jag var lite osäker på om det skulle bli för mycket med en katt till.

Så kom då tiden det året när vi närmade oss advent.Jag köpte tidigt en massa julklappar åt min son.Vi hadde bestämt oss för att ha en egen jul, bara han och jag.

En dag så frågade sonen mig:

-Men mamma, vad önskar du dig i julklapp?Jag svarade att jag skulle bli glad för något som han hadde skapat själv, för han gjorde så fina saker i slöjden i skolan.

Men då blev han lite otålig och sa att han menade om jag inte skulle köpa något åt mig själv och inte bara åt honom.Jag funderade lite.

Detta var den första julen sedan tre år tillbaka som jag kunde tillbringa med sonen.Jag hadde legat tre år på sjukhus och då var jag så fruktansvärt tacksam för att få fira jul hemma med honom så att jag inte hadde en tanke på att jag önskade mig något annat än tid med min son.

Men så satt jag och läste på nätet sida efter sida där det stod att det fanns hemlösa katter som behövde hem inför den kalla vintern som kom.

Jag talade om för sonen att min önskan var att få hjälpa en hemlös katt.Och han som är en super-djurvän var helt med på notorna.Men vi sa båda två att vi ville helst att det skulle vara en röd katt.( Jag är lite svag för just röda katter)

Först ringde jag till Gotlands Katthem.Jag talade om att jag sökte en behövande katt och att den gärna fick vara röd och att den skulle vara innekatt.Men personen som jag då talade med sa att de enbart hadde utekatter..(???)

Men det var väl konstigt tänkte jag då...Det är ju många katter som bor som innekatter nuförtiden.Särskillt om man inte bor så att man har bra möjlighet att släppa ut sin katt.

Jag sökte då på nätet och hittade en organisation som heter KKS (Kattkommando syd)

De hadde en stor hemsida med massa bilder på hemlösa katter.Och en fin röd lite katt fanns med på bild där.Dessutom stod det att den var avlivningshotad.

Jag ringde nummret som stod under just den katten.Men den jag talade med sa att det inte var någon fara med just den katten och att den inte skulle avlivas och att den förmodligen redan hadde fått ett hem.

Jag stod på mig och frågade om de hadde någon annan röd katt.Jag blev då hänvisad till flera personer som jag fick ringa runt till och fråga om de hadde röda katter.

Till slut var det en kvinna som hadde en äldre röd katt som verkligen behövde ett hem.Men hon berättade att katten hadde blivit av med ett öga.Jag sa att jag säkert skulle kunna älska en katt med ett öga.Det var inga problem.

Kvinnan jag talade med sa att hon ville resa med katten till mig samt ta med sig en väninna och hon skulle undersöka resemöjligheter och kostnader osv.

Sen gick veckorna och jag hörde inget mer.Vi väntade och väntade men ändå hände inget.

Jag tyckte att det verkligen var konstigt att det skulle vara så svårt att få hjälpa en hemlös katt när man läste på nätet att det kryllade av hemlösa katter.

Till slut så ringde en kvinna som jobbade för KKS på Gotland upp mig.De som jag hadde talat med tidigare hadde inte nämt något om att de hadde en kontaktperson på Gotland.

Men hon hadde hört talas om att jag sökte katt och hadde talat med de andra i Karlskrona.Hon frågade mig om katten verkligen behövde vara röd.De hadde ett större vanvårdsärende här på Gotland men tyvärr ingen katt med röd färg.

Jag bad att få se lite bilder på katterna.Och bilder kom det snabbt.

Det var en katt som genast fångade min blick.Jag tyckte att den såg svart-vit ut på bildern.Den hette Philip.

Jag rinde upp och sa att jag tyckte att Philip, den svart-vita katten såg väldigt söt ut på bilderna.

-Va, menar du verkligen Philip sa hon.Han är nämligen grå-vit!

Så det var bilden som såg lite fel ut i färgerna.Vi bestämde att jag skulle få hem Philip på prov.

En kvinna som hette Barbro skulle komma hem till mig med honom.

Barbro kom och hadde "Philip med sig.Jag sa genast att han kan ju inte heta Philip...

Barbro berättade att han tidigare hetat Flipp.Och då bestämde vi att vi skulle kalla honom "Flippen".

Flippen var lite blyg i början, och han hittade sin trygga plats under min säng.Jag tänkte att om han skall sitta där hela tiden så kommer jag inte att se mycket av honom.Men jag ville heller inte tvinga mig på honom.Så jag gjorde så att jag ställde hans matskålar på andra sidan rummet.Och jag var inne i sovrummet med honom nästan hela tiden.Till slut så kom han fram.När jag heller inte tvingade mig på honom så kom han till slut till mig!Jag kan inte sätta i ord hur underbart det var!

Idag är Flippen en glad liten stabbig katt med ganska korta ben.Han gillar att sitta i mitt vardagsrumsfönster och små jama var gång han vill berätta för mig att han ser en fågel!

På nätterna så ligger han på sin huvudkudde bredvid mitt huvud och trycker sig mot mig!

På kvällarna är han trött, men han vägrar att lägga sig om inte jag lägger mig.Och när jag väl dyker upp till min säng så har Flippen en lång välkommst sermoni där han gnuggar sig mot mina kinder och ger mig små pussar på nästippen!

Är inte detta helt underbart!

Jag kan inte tänka mig ett liv utan min älskade lilla Flippen min trevliga lilla surfarkompis.

God Natt!

Inga kommentarer: