torsdag 1 januari 2009

Vad man skriver i en blogg...


God kväll alla!
Ikväll blev jag så glad när jag såg hur många som börjat att läsa min blogg...(rodnar).
Det var verkligen läsar rekord sen jag var inne här och skrev förra gången!
Det glädjer mig så oerhört att fler och fler tar sig tid att läsa det jag skriver!
"Det finns ingen stor begåvning utan en smula galenskap."
Jag har själv börjat att läsa andras bloggar för att se vad de skriver om och försöka att lära mig av dem vad som håller liv i en bra blogg.
Man går helt enkelt in på en så kallad bloggportal och så kan man välja kategori på bloggar som man vill läsa.Själv väljer jag oftast "humor" eller "husdjur",men ibland blir det annnat också.
Men jag har också upptäckt att nätet kryllar av så kallade "bloggare" där författaren kanske bara laggt in en mening och ibland till och med bara ett ord.Är det då verkligen en blogg?
Det kan säkert vara kul ett tag, men det roar inte mig i längden.
Något som jag också noterat med bloggar som verkar ha många läsare, är att författaren ofta bjuder en hel del på sig själva.Det ligger nog i min natur att detta tilltalar mig väldigt många gånger.Men ibland tycker jag att vissa bloggare går lite för mycket över till den vulgära gränsen i hopp att få fler läsare.Man kan läsa om allt från plastikoperationer, könssjukdomar, kroppsodörer, perversitet och fula ord.(Även jag använder ibland ett och annat fult ord för att förstärka vissa uttryck).Författarna till denna typen av bloggar tvekar heller inte att lägga ut sina personliga åsikter om andra människor.De lägger också gärna ut både namn och telefonummer till andra människor om det gynnar dem själva.
Men jag tror att det ofta kan ligga i människans natur med en viss nyfikenhet för andra människors privatliv.Annars skulle man inte höra talas om så många dagböcker som medvetet blivit lästa av andra människor än ägaren till dagboken.Särskillt spännande kan det vara att läsa sådant som inte alls ligger i ens egens naturliga sätt att leva.Sedan kan man ju berätta för andra dagen efter att till exempel:
-Kan du tänka dig vad jag läste på nätet igår....bla bla bla.
Man skulle ju inte memorera sådant om det inte hade något som tilltalade en eller chockerade en på något sätt.
Tyvärr (för er) så är jag mer av den försiktiga typen som tänker igenom det jag skriver både en och två gånger.Och även om jag tycker om att skriva så finns det gränser för vad jag lägger ut när det gäller mitt privatliv och mina nära och kära.
Men samtidigt så vill jag ta lärdom av dessa bloggar.I alla fall till en viss del.Bjuder man på sig själv så får man också fler läsare.Detta är dagens sanning.
"Det bästa sättet att behålla en hemlighet är ibland att inte berätta att det är en hemlighet."
Jag kan också berätta att jag hittills inte har drabbats av skrivtorka.Men om jag känner mig extra trött så kanske att jag skriver sämre och då väljer jag hellre att hoppa över att skriva den dagen.
Men som sagt är det så när jag skriver, att jag ofta börjar att med något litet dags-aktuellt ämne som jag kanske har tänkt mig att bara skriva lite kort om, men så faller pusselbitarna bara på plats och orden bara rinner ur mig!
Men idag höll det på att bli ett större ofrivilligt bloggavbrott.
Nyfikna nu..?
Det var egentligen igen konstigt eller helt oväntat som ställde till det för mig.Jag fick virus i datorn och den gick inte alls att använda.Det har nog de flesta som använder datorer någon gång erfarit.Jag har hittills använt mig av tre olika virusprogram.Men inte hjälpte det.Ett av dem följde med datorn när jag köpte den.(Det är föresten det virusprogram som gotlands kommun använder sig av.)
Men jag måste säga att det virusprogrammet suger!Det märker absolut inte när någon trojan smyger sig in och gör sig hemmastadd.
Nu har jag fått virus-noja på hjärnan också, så jag skaffade mig ytterligare ett virusprogram som jag har hört mycket bra om.Det heter "spywarefighter".Där slipper inga trojaner in obemärkt minsann!(I alla fall inte än....)
Men jag har tänkt en hel del på detta med datorvirus.Jag undrar hur de som jobbar med att skapa dessa virus (för jag är säker på att de som skapar datorer och datorprogram också har stor del i att skapa virus för att få ökad omsättning)kan gå och lägga sig med gott hjärta på kvällen?Bara vetskapen om att "idag har jag skapat ett virus som förstör miljoner människors datorer" måste ju ligga och smyga i ens sinne.I alla fall om man har ett gott sinne.
Då skulle jag hellre jobba som lapplisa, för det finns förmodligen en orsak till att bilar inte skall stå på vissa platser.
Tänk er all samlad information på alla datorer i hela världen som gått till spillo för att datorvirus existerar....
"Det man inte har i huvudet får man ha i USB-minnet!"
God natt

Inga kommentarer: