onsdag 28 januari 2009

Halsfluss och hyllning!

God kväll igen!
Här har det vart fullt upp.Min son ligger just nu i halsfluss.
När min son får hög feber så blir jag så orolig.Han har fått sova i min säng så att jag har kunnat kontrollera hans febertoppar och lähha våta handukar på hans lilla panna.
Under sådana omständigheter så får både vänner och min blogg stå tillbaka.
Men ikväll så är i alla fall sonens feber lite lägre, så han har somnat lungt.
Så jag får passa på att titta in här i bloggen och skriva av mig lite.

Ikväll så funderar jag lite kring hur man hyllar en person som fyller år.
Här om dagen så skulle min far gå och gratta en granne som fyllde 91 år.
Han köpte med sig blommor och en tårta och så ringde han på hos grannen och började sjunga:
-Ja må han leva, Ja må han leva, ja må han leva uti.....(här uppstod problemet..)Skall man hylla en 91 åring och önska honom att få leva uti hundrade år???Det är ju inte alls många år som man då önskar honomm att leva..Ha ha ha!
Min far kom visserligen av sig lite i sin hyllninng, men han löste det med att sjunga att han skulle leva i 200år istället.
"Uppriktighet är inte att säga allt man tänker utan att mena allt man säger"
När jag var liten och fyllde år så sjöng man:
-Vi grattulerar, vi grattulerar, vi grattulerar lilla Mezzzanina idag.Med blommor och med blad, vi firar denna dag.Hurra, hurra för Mezzzanina idag!
Men det ligger nog lite mode i vilken hyllnings sång man använder.
Här om dagen så rinngde jag min bror i Göteborg.Han firade sin lilla son som fyllde två år den dagen.
Där sjöng de:
-De är ingen vanlig dag, för det är Viggos födelsedag...
Ytterligare en födelsedags sånng som jag inte kan hela texten på.
Sedan kan man ju fundera på det här med att ge en gåva till födelsedagsbarnet.
Och utåt sett så är folk ädla och säger att "Det är tanken som räknas".
Men är det verkligen så? Skulle man till exempel kunna gå till jobbet eller till vännerna och få frågan:
"-Hur var din födelsedag da?" och så svarar man:
-Jo min make firade mig med en tanke...ha ha ha!
Nu har jag ingen make, så jag behöver inte vara tacksam för små tankar.Men jag har en underbar son.Och ärligt så kan jag säga att det aldrig någonsin kommer att finnas någon present som kan kommma i närheten av de presenter som han har gjort till mig.Jag blir lika rörd var gång.
"En liten gåva är bättre än ett stort löfte"
God natt allihopa!

1 kommentar:

Unknown sa...

Dina formuleringar om vad uppriktighet är tyckte jag om. Är utsatt för en person som tycks säga det mesta som dyker upp i tankarna. det blir mycket påfrästande i längden. Man får ett behov av att försvara sig för en massa småsaker men vill ju inte ha stora eller känsloladdade diskusioner annat än när det är nödvändigt.
HMV/ Anne