fredag 23 januari 2009

Kattkul i lägenheten!


Hej igen!
Jag saknar min stationära dator sååååå.Där har jag bilder och annat som jag kan använda och lägga in i denna bloggen.Sedan är det urjobbigt att skriva på detta pyttelilla tangentbordet som jag skriver på nu.Jag kommer åt fler tangenter än de som är menade, så ibland sitter jag här och har skrivit ett långt blogginlägg och så råkar jag komma åt någon tangent som raderar bort allt.
Det finns inte ord för hur arg jag blir då...
Nu skulle ni inte vilja se hur mitt vardagsrum ser ut..Jag skall få in nya golv i flera rum i lägenheten på Måndag, så jag har röjt ur sonens rum och staplat alla hans möbler och leksaker i vardagsrummet.Imorgon så skall jag tömma mitt eget sovrum och även dessa möbler skall jag stapla samtidigt här i vardagsrummet.Katterna tycker det är toppen.Vilket paradis nya höga höjder(bokhyllorna) med nya vyer där man kan klättra och utforska!Matte borde göra sådana här spännande förändringar i lägenheten bra mycket oftare!
För att inte tala om vilken spännande jakt vi har haft i lägenheten ikväll!Det finns ju så många nya ställen att leka kurragömma på nu bland möblerna.Vi slinker under allt och matte hänger efter och verkar arg.
Matte vill alltid att katterna skall följa med in och lägga sig när hon går och lägger sig.Och det brukar vi göra mycket snällt vanligtvis.Men när det sker en sådan här spännande förändring i vårt hem så är det roligare att klättra omkring och se om man kan hitta någon mysig plats att brottas med kompisarna i den nya omgivningen.
Men matte är nog inte så glad.Hon vet ju att om hon inte har oss med i sovrummet på natten så passar vi ju på att ha party hela natten.
Vanligtvis brukar det vara så att om matte någon gång av misstag går och lägger sig utan att ta med oss katter, så brukar vi roa oss kungligt i lägenheten.Det kan innebära seker som att tugga i oss de få växter som matte har kvar (vi hjälper även matte med att gräva ur den där gamla jorden som hon har i krukorna),och så försöker vi förståss att hitta den där soppåsen som matte inte gärna delar med sig av(snålt tycker vi, varför skall hon ha allt gott för sig själv?)Sedan passar vi på att utforska de platser som matte själviskt nog inte låter oss vara på när hon är vaken.Och skulle man få lite tråkigt så kan man ju alltid prova att hänga sig i mattes bordsduk i vardagsrummet.Då brukar en massa skojiga saker som till exempel pennor eller ännu bättre suddegum ,trilla ner.En annan favorit är att dricka ur vattnet och aromaoljan i aromalampan på bordet.(Det är föresten en av Pärlas smakfavoriter.Hon gillar annars saker som handkräm och parfymer som folk har på händerna)En annan kär favorit att roa sig med är att bita och tugga på allt som är lite katt-tugg-vänligt.Det kan ju vara växter men annars duger skosnören (dom är riktigt goda att gnaga av) men även tunna kablar duger.Flippen är speciellt förtjust i mobilladdningskablar, men vi har också gnagt av en tunn elektrisk kabel till en löjlig takmobil-lampa med lysande delfiner som matte hängt upp.Urje och lilla Ebba tycker däremot bätte om att tugga sönder lill husses lego som alltid ligger på golvet.Det bara ligger där och då måste det ju varamenat för oss katter.Dessutom så har ju legobitar rätt storlek att leka med, så Ure brukar hämta med sig det till sina favoritplatser.Vi förstår inte varför lillhusse för sådant oväsen när han ser hur kul vi katter kan ha med lego!
Urje har föresten upptäckt en jätte kul pryl som lillhusse fick i julklapp.Han kallar det för "hellikopter" men Urje vet att det är en trollslända som han måste jaga.Ha ha ha, man känner väl igen en trollslända va!Sen får lillhusse kalla den vad han vill)(Dessutom så flyger den ju och stannar så där retfullt i luften.Urje bara vet att han måste ta den.Han har memorerat vart husse förvarar trollsländan.Den ligger i en jätte god kartong som Urje har börjat bita hål i.Och häromdagen så fick Urje tag i trollsländan genom kartongen och bet stärten av den.Lillhusse skrek något om att han hittat Urje med en propeller i sin kattkorg.Men vi fattade inte vad han menade?Borde Urje inte ha fått lite beröm när han nu äntligen åtminstonde fått tag i en liten bit av den där retfulla trollsländan.På sommaren när vi är ute på altanen då brukar matte bli alldeles till sig när vi ttar en trollslända, men inte nu inte.
Människor är bra konstiga.
/
Molly

Inga kommentarer: