fredag 16 januari 2009

En hemlighet eller ett stort förtroende

Hej på er alla!
Idag när jag skulle logga in mig här på bloggen så hade sidan bytt namn från "Blogspot" till "Blogger".Jag hittade helt enkelt inte min egen blog i mina bokmärken så att jag fick söka den på nätet.Ja ja, men huvud saken är att min blogg finns kvar snurrande i etern!
I natt så vill jag skriva lite om hemligheter och stora förtroenden.
Då undrar ni säkert vad jag har för anledning att skriva om dessa ämnen?
Jo jag väljer att göra det för att en god vän till mig valde att anförtro en stor hemlighet för mig för några kvällar sedan.Tro nu inte att jag tänker sitta här och avslöja den, för så är inte fallet.
Men tänk
ändå vilken ära det kan vara att få vara en som tar emot ett stort förtroende eller en riktig hemlighet.Det gäller verkligen att vårda det ömt och om det är en hemlighet, att låta det förbli så.
Ibland så frågar jag mig vad jag har gjort för att förtjäna ett stort förtroende eller för att få ta del av någon annan persons stora hemlighet..?
Det får jag nog grubbla på i hela mitt liv tror jag.
När ni såg rubriken på denna bloggen så trodde ni allt att ni skulle få ta del av något riktigt smaskigt!Men neeej, inte idag.Och skall det ske någon gång så skall det vara min egna hemlighet, för jag skulle aldrig välja att lägga ut en annan människas förtroende till allmän beskådan.
Men visst har vi alla hemligheter.Stora eller små.
Men så ibland kan ett förtroende eller en hemlighet bli en tung börda.Och ibland kan man bli förvirrad över hur man skall vårda den.
Det är då knepigheten kommer in hur man beter sig då?Hur mycket kan man avslöja för andra om man behöver råd och ändå inte avslöja en hemlighet eller ett förtroende?
Men i det stora hela så anser jag att om en vän väljer att delge ett förtroende eller en hemlighet så är det en typ av gåva som man blir tvåsam om.Vare sig man vill det eller ej.
Och ibland kan en hemlighet vara av livsviktighet att ta del av men ändå inte rolig.Det kan vara så kallade "Spöken i garderoben".Dessa är jag övertygad om att alla människor har.Ingen slipper undan dem.Men vissa är bättre på att gömma eller förtränga dessa spöken.
Men de kommer förr eller senare att öppna sin lilla garderobsdörr och titta ut, så då är det bättre att vara ärlig från början även om den hemlighet man avslöjar i vissa fall kan smaka surt.
Men det viktiga är ändå att man kan bevara en hemlighet eller ett förtroende och vårda det så gott man kan.
Nog om hemligheter för ikväll nu tycker jag.Nu skall jag berätta att ikväll så var min underbara väninna Lili-Ann och besökte mig.Vilken solskenskvinna hon är.När hon kommer in i min lägenhet så lyser hon upp den som solen!
Vi hade inte träffats sedan innan jul, så jag fick en julklapp av henne.
Det var ett jätte sött prydnadsväxthus med en katt och ett stort ljus i.Sedan var det mjuk
grön mossa som underlag inne i växthuset.Det var verkligen vackert.Jag har satt det på hedersplatsen i mitt vardagsrum.När jag får min stationära dator att fungera igen (så att jag kan lägga in bilder)så skall jag lägga in en bild på det lilla söta växthuset här i bloggen.
God natt!

1 kommentar:

lillan sa...

Att berätta hemligheter eller lämna förtroenden till dig är inte svårt, det är nog många som är benägna att hålla med mig om.

Jag insåg väldigt tidigt i vår vänskap att jag kunde anförtro mig saker till dig och be dig om råd om såna saker som jag inte ville tala med andra om.

Att jag blir som solen själv när jag kommer till dig kan dels bero på att jag blir så glad när jag ska hem till dig och dels på att det är sådan harmonisk energi hemma hos dig. I fredags var det så kul på bågskyttet med din son, vi hade askul. Sedan blev inte resten av kvällen sämre av att vi tittade på Let´s Dance. Och givetvis hade vi våra egna åsikter som domarna inte alls följde.

Tack för en supertrevlig kväll
kram
lillan