lördag 10 januari 2009

Dockor eller bebiskopior?

Hej på er alla!
Satt här om dagen och tittade och läste på aftonbladet sida här på nätet.
Såg då att de hade ett litet filmklipp om folk i USA som köpte dockor som de använde som ett barn.De ordnade bland annat barnkalas som de bjöd in andra levande barn att deltaga med i.Där satt deras bebisdocka på en stol tillsammans med levande barn.
Jag finner inte ord för hur fånigt detta kändes.
Men jag är själv ägare till några av de handgjorda orginal kålrotsdockorna som ännu säljs i USA.Dessa dockorna kommer med adoptionspapper och är numrerade och bär små fotavtryck.Deras skapare Xavier Roberts tillverkade Kålrotsdockorna och började säja dem redan år 1978.Jag tycker mycket om att ha dockor som prydnader i mitt hem.Men jag har inte så många och skulle verkligen inte kunna känna att de var "mitt barn"...
När kålrotsdockorna skapades i USA så var amerikanerna som tokiga i att adoptera dem.Och så är det än.Det finns ett speciellt kålrots sjukhus där man kan få följa när kålrotsdockorna "föds".Det står en sjuksköterska innomhus under ett konstgjort träd och koplar dropp och annat så att det skall se riktigt realistiskt ut.Kolla själva får ni se:


Jag läste om dem på nätet att Kålrotsdockorna från början var tänkta till unga tonåringar i USA som var besatta av tanken att skaffa barn i tidig ålder.
Och den tanken kanske är bra...ha ha ha.-Ge dem en docka tills de mognar!
Men nu när jag läser om de nya dockorna som kallas "Reborn" som folk adopterar så är det nästan läskigt.De linkar verkligen ett spädbarn så till den grad att man kan ta miste på att de kanske lever.När man beställer en sådan docka så kan man välja allt ifrån hudfärg och etniska drag, ansiktsuttryck ,ögonfärg,tänder eller inte tänder,hår eller inte hår,hårfärg osv.Man kan till och med få ett konstgjort hjärta i dem som slår.
Jag gillar som sagt dockor som prydnader, men där går gränsen.
Bara tanken på att köpa en docka med hjärtslag tycker jag är lite skrämmande.
Men sedan kan man ju se dem på det artistiska sättet som ett konstverk.Och då har ju dessa dockors skapare lyckats många gånger.När jag läser om Reborn dockorna så ligger det många timmars jobb bakom dem.De är alla unika och massproduceras inte...än.Plasten/silikonet skall preparersas och målas så att den liknar riktig hud med rynkor och ådror och födelsemärken som små barn har,hårets skall sys i plasthuvudet, kroppen skall sys och fyllas med samd på rätt ställen.Sedan skall vissa delar lackeras och ögonfransar sys i.Detta är många timmars arbete.Och jag vill absolut kalla dem "små konstverk" eftersom alla är unika och handgjorda.
Lägger med en liten film där ni kan titta själv och bedömma.
God natt!

1 kommentar:

lillan sa...

För mig är det helt ofattbart hur man kan leva med dessa dockor. Det är en sak om man samlar på vackra dockor som man har i skåpet eller på en hylla. Men att som dessa människor som "leker" att det är riktiga barn.. ..det är helt sjukt!!
ha de gott vännen
lillan