söndag 18 januari 2009

Humor av olika slag

God kväll igen!
Sitter här inslagen i en varm filt medans vinden viner in under fönsterkarmen.
I natt så sitter jag och funderar på olika typer av humor.Och tänk hur humorn kan skilja sig i olika länder.
Här i Sverige så har vi ibland en lite klurigare och mer långsökt humor.Det brukar inte duga med en tårta i ansiktet för att få den vanlige svensken att skratta.
Men tårtan i ansiktet är ett prakt exempel på amerikansk humor.Den amerikanska humorn är ofta ganska naiv och okomplicerad och lättsam.Lägger med några typiska amerikanska film titlar:"Ett päron till farsa","Brudens far","American pie","Ensam hemma","Den där Mary".Några skådespelare som jag speciellt tänker på då är Steve Martin,John Candy,Eddy Murphy,Jim Carrey
Det är ganska simpel humor som ändå är lättroande och som kan tilltala olika ålderskategorier.Amerikank humor kan ibland kännas lite fånig då ämnen som till exempel sex utåt sett skall vara lite falskt "tabulagt".Lägger med en liten film med Jim Carrey som ett typiskt exempel:


Men tar man sig sedan en titt på den svenska humorn så är den ganska så annorlunda.
Svenskarna gillar att göra parodi på sig själva.Ett exempel på detta är tv serien "Svensson Svensson".Tänker också på filmen "Torsk på Tallin" med skådespelaren Robert Gustafsson.Så finns det en nyare typ av svensk humor.Tänker då genast på Fredrik vilkingsson och Filip Hammar som gjort programmet "100 höjdare".Där får man titta in i mycket annorlunda personers vardag.Jag själv har vart mycket road av dessa programmen.Personerna som visas är ofta udda svenskar med mycket annorlunda beteenden och intressen mot vad vi är vana vid.Här ett par exempel:








Sedan har vi den engelska humorn med filmer som "Monty Python","Mr Bean" och med skådespelare som John Clease,Rowan Atkinson,Michael Palin i täten.Den engelska humorn kan man verkligen kalla "sjuk humor" med innehåll som ofta är mindre rumsrent.
Jag lägger med ett filmklipp från filmen "The party" med skådespelaren Peter Sellers.Detta anser jag vara en av de roligaste filmer jag har sett i sitt slag.Och jag kommer aldrig att glömma den.


God natt!

Inga kommentarer: