torsdag 2 juli 2009

Läsglasögon


Jahapp...då har man gått och fått "Plötsligt synfel".
Det var igår när jag var och hälsade på hos Lili-Ann och Christer och jag skulle titta på deras stora bärbara dator(Den är så pass stor att Lili-Ann säger att den möjligtvis är "släpbar" inte "bärbar")då jag plötsligt inte alls kunde se någon text på den.Jag tänkte att jag förmodligen var trött i ögonen.När jag kom hem efteråt och skulle skriva här på bloggen så blev texten fotfarande grötig för mig.
Idag ringde jag till vårdcentralen som skickade mig vidare till ögonmottagningen på lassarettet.Fast jag fick bara tala med dem på telefonen.De rådgjorde med sin läkare och bad mig ringa syncentralen för att se om jag behövde läsglasögon.Men syncetralen öppnar inte förrän på Måndag så jag kunde inte nå dem idag.
Men jag måste ju kunna se text fram till Måndag så jag har vart och köpt ett trepack med vanliga läsglasögon.Jag har aldrig haft problem att se på nära håll tidigare, men däremot så har jag sedan länge sett dåligt på långt håll.Tycker att det ändå är lite underligt att synen kan förändras så drastiskt på en kväll...
Det kan vara brytningsfel som uppstått sa de på ögonmottagningen.
Så här sitter jag nu med mina tre par läsglasögon.Hade inte tänkt att köpa ett trepack med läsglasögon, men de som såldes en och en var gräsligt fula.Så det fick bli ett trepack som var av lite bättre modell.
Jag brukar inte känna mig speciellt gammal, men på något underligt sätt så känns ändå läsglasögon lite mormor-likt.Fast å andra sidan så var min mormor en riktig krutgumma, så jag borde nog se det possitivt.Men ändå...Läsglasögon...

1 kommentar:

Patrik sa...

Du hittar snygga färdiga läsglasögon här http://www.scandinavianeyes.se/Lasglasogon.html finns i ett antal olika modeller och färger från 189 kr. Och du dom är designade i Sverige ;-)