fredag 10 juli 2009

Festis


I kväll är jag både orolig och ledsen.
Jag skulle bada och byta på min råtta Festis.När jag tog upp henne så var hon vinglig och använde halva kroppen ganska så dåligt.Jag har ju vart med ett tag i råttvärden så jag är ganska så säker på att hon fått en stroke.
Men hon är pigg och kommer nyfiket fram till mig när jag sitter hos henne.Hon äter också bra.Men eftersom jag ser att hon är ostabil på höger framben och höger bakben så har jag satt in henne i en lägre bur.Vill ju inte att hon skall försöka klättra och sen ramla och slå sig.
Festis blir tre år i September eller Oktober.Jag är lite osäker på vilken av dessa två månader som är Festis rätta födelsemånad.
Jag observerar henne än så länge.Jag vet att en råtta kan leva ok efter en stroke.Men jag får se om jag behöver kontakta en veterinär imorgon.Men förutom att hon greppar lite dåligt med två ben så verkar hon som sagt pigg.Så jag vill inte ta ett för snabbt beslut och avliva henne.Men jag är sååå ledsen ikväll.
Vår lilla fina Festis har ju alltid vart så pigg och med på noterna.
Efter att ha haft flera råttor så har jag numera bara Festis kvar.Jag brukar inte gilla att råttor skall leva ensamma.Men jag har tagit beslutet att jag inte skall ha fler råttor efter att de jag har haft gått bort.Och nu så finns ju bara vår gamla Festis kvar så jag köper inte en kompis till henne.Jag tycker att råttor är underbart intelligenta och nyfikna trevliga djur, men de lever för kort tid.Och när de går bort så är det lika jobbigt var gång.
God natt
/Mezzzanina

Inga kommentarer: