torsdag 5 februari 2009

Natten är dagens mor...


God kväll!
Tänk så oerhört mycket vackert det finns att vara tacksam för...
Mitt barns kärlek..(Det är det absolut vackraste som finns)
Vacker musik som man kan bära med sig i tanken och hjärtat.
Fem mjuka ulliga katter som ligger hos en och spinner om natten..
Månljuset om natten..
En god vänskap..
Ett leende..
Fåglars sång en tidig vårmorgon....
Vackra texter och poesi som smörjer hjärtat...


Ja visst gör det ont
Ja visst gör det ont när knoppar brister.
Varför skulle annars våren tveka?
Varför skulle all vår heta längtan
bindas i det frusna bitterbleka?
Höljet var ju knoppen hela vintern.
Vad är det för nytt, som tär och spränger?
Ja visst gör det ont när knoppar brister,
ont för det som växer
och det som stänger.
Ja nog är det svårt när droppar faller.
Skälvande av ängslan tungt de hänger,
klamrar sig vid kvisten, sväller, glider -
tyngden drar dem neråt, hur de klänger.
Svårt att vara oviss, rädd och delad,
svårt att känna djupet dra och kalla,
ändå sitta kvar och bara darra -
svårt att vilja stanna
och vilja falla.

Då, när det är värst och inget hjälper,
Brister som i jubel trädets knoppar.
Då, när ingen rädsla längre håller,
faller i ett glitter kvistens droppar
glömmer att de skrämdes av det nya
glömmer att de ängslades för färden -
känner en sekund sin största trygghet,
vilar i den tillit
som skapar världen.
/Karin Boye

Denna dikten är så underbar.Jag tror att de flesta känner till den, men för er som inte gör det, smaka bara på de första meningarna:
-Ja visst gör det ont när knoppar brister.
Varför skulle annars våren tveka..

Tänk så mycket underbar litteratur det finns som med några enkla rader kan värma ett fruset hjärta.
Jag tänker särskillt tillbaka på när jag studerade litteraturhistoria.
Först när jag påbörjade de studierna så förstod jag inte varför man skulle läsa vissa saker och dessutomm så fann jag inte värdet i vissa texter direkt.
Men när jag väl börjat att smaka och analysera så fick jag mer och mer mersmak.
Vissa texter var först bara rent obegripliga.Men ju mer jag läste dem och diskuterade dem och tvingade mig vidare så vart det till slut som att smaka nya orientaliska smaker som jag aldrig annars skulle ha smakat på.
Jag blev bland annat oerhört tilltalad av William Shakespeare.Här några citat av honom:

*Den natt är lång som aldrig ser en morgon.

*Ge alla ditt öra men endast några få din röst.

*Kärleken ser inte med ögonen utan med själen.

En annan person som tilltalade mig litterärt oerhört mycket var
Drottning kristina.Hon skrev många tänkvärda citat att fundera på och ta till sig.
Här är några av dem:

*Jag älskar män, inte för att de är män utan för att de inte är kvinnor.

*den som håller sig vän med alla är inte vän med någon.

*Man kan inte länge lysa med lånta fäjdrar.

*När man förlåter oförätter, ska man också glömma dem.

Och sist men inte minst vill jag omnämna den lille fula men ack så sorgsna mannen Erik Johan Stagnelius.Han betraktades av omgivningen som en vedervärdig person.Men ändå så skrev han något av den vackraste och skiraste lyrik som finns.

Vän, i förödelsens stund

Vän! i förödelsens stund, när ditt inre av mörker betäckes,
när i ett avgrundsdjup minne och aning förgå,

tanken famlar försagd bland skuggestalter och irrbloss,
hjärtat ej sucka kan, ögat ej gråta förmår;

när från din nattomtöcknade själ eldvingarna falla,
och du till Intet, med skräck, känner dig sjunka på nytt,

säg, vem räddar dig då? — vem är den vänliga ängel,
som åt ditt inre ger ordning och skönhet igen,

bygger på nytt din störtade värld, uppreser det fallna
altaret, tändande där flamman med prästerlig hand?

Endast det mäktiga Väsen, som först ur den eviga natten
kysste Serafen till liv, solarna väckte till dans.

Endast det heliga Ord, som ropte åt världarna: »Bliven!» —
och i vars levande kraft världarna röras ännu.

Därföre gläd, o vän! och sjung i bedrövelsens mörker:
Natten är dagens mor, Kaos är granne med Gud.
/Erik Johan Stagnelius

God natt!

Inga kommentarer: