tisdag 3 februari 2009

Böcker och nostalgi

God kväll igen!
Ikväll sitter jag här och har lite tankar kring att läsa böcker.
För att inte tala om ljuvligheten att läsa böcker för någon man tycker mycket om...
Ikväll har sonen och jag legat påde på soffan och läst vår älsklings bokserie "Vargbröder".Det är en serie av böcker som nog är menade för ungdomar, men sonen och jag är helt fashinerade av dessa böckerna.Fantastiska naturskildringar och full spänning som liksom aldrig släpper igenom handlingen.Jag råder folk att läsa dem.Och för ovanligetens skull så är det en serie med böcker som blir bättre för var bok man läser.Och var gång vi avslutar en bok så suckar min son ledset: -Varför måste boken sluta redan nu???
Sedan håller vi på och läser del två av två böcker som heter "Vampyrater".Det är också oerhört bra böcker som tilltalar både ungdomar och vuxna.Det är en mix mellan ett piratäventyr blandat med vampyrer!Jag gillar sååå att läsa för min son.Jag tänker ofta att jag önskar att traditioner med "sagoberättare" inte upphört att existera.Bara känslan att sitta vid en eld vid vattnet och höra någon berätta en riktigt bra berättelse...
Minns när jag var mindre och belv körd av bland annat mina föräldrar till något bibliotek där någon läste helt okända böcker för en.Minns hur vi satt i en cirkel runt den som läste och riktigt sög i oss berättelserna..
Ett annat liknande minne är när man som yngre närmade sig advent i skolan.Då fick jag gå till affären med mamma och köpa med mig vilket stearinljus jag jag ville för att ta med till läs stunden i skolan.Jag har ett minne av ett stearinljus som jag fick.Det var en snögubbe med svart hatt och halsduk runt halsen.Den var sååå fin... Jag tänkte att nu kommer jag till skolan med det absoluta finaste ljuset man kan tänka sig.Sedan satt vi alla i klassen med var sitt stearinljus på våra bänkar och lyssnade på fröken som läste boken "Marias lilla åsna".Jag minns att jag älskade den berättelsen.
Tror också att det var från den berättelsen jag först kom att tänka på den "ursprungliga starka kvinnokraften".Den som finns i oss kvinnor och som är så stark att vi överlever sådant som till exempel barnfödande.
Den kraften och systerskap tänker jag skriva om en annan kväll.
Men för ikväll får ni nöja er med lite ungdomsboktips och nostalgi.
Kram till er alla!
Mezzzanina

Inga kommentarer: