söndag 30 november 2008

Julmarknad och loppmarknad i advent


God kväll!
Så sitter man åter här och bloggar den första advent!
Idag har jag vart ute och upplevt julmarknaden i Visby.
Först fastnade jag på katthemmets loppmarknad där jag gjorde en del fynd.
Det är otroligt hur man kan gå på en loppmarknad och ena dagen bara förvånas över att det mesta ser gammalt, smutsigt och urblekt ut, medans man nästa dag kanske gör sitt "stora klipp" där!
Det är liksom det som är tjusningen med loppmarknader!
Dessutom så anser jag att loppmarknader och second hand butiker är en ekologisk väg att handla.Så samtidigt som jag gör mina fynd, så går mina pengar till goda saker samt att jag är med och återvinner saker istället för att bara köpa nytt nytt nytt!
Det är också mycket intressanta människor som ofta handlar på dessa ställen.Det är inte alls ovanligt att folk spontant talar med varandra om något fynd man hittat eller något man känner igen som man kanske har sett i sitt hem när man var liten..
Idag så kom där en stor kraftig dam med en liten liten rutig skjorta i handen.Plötsligt så vände hon sig till mig och sa:
-Är den här för liten?

Detta var verkligen en typisk oplannerad pinsam situation.
Vad skulle jag svara henne som verkligen var en stilig men ack så stor kvinna?
Mina taknar gick...Var skjortan till henne så var den VERKLIGEN för liten.
Jag skulle just stamma fram ett svar typ: "hmm, den kanske ser lite liten ut för dig"...
Men då räddade hon situationen genom att säga att skjortan är ju såå vacker och hon tyckte att den skulle passa utmärkt åt hennes son..
Puh...räddad,
Jag gillar inte att ljuga.Men visst, ibland är det ok att om det är nödvändigt nyttja en vit lögn.
Typ när bästa vännen dyker upp urlycklig med sin nyköpta klänning och med strålande ögon säger:
-Är den inte vacker?
Om detta kan glädja min vän och göra hennes dag bättre så tycker jag inte att det skadar med en liten vit lögn.

Efter katthemmets loppmarknad så gick vi vidare till Visbys centrala affärsgata "Adelsgatan".
Där var några små stånd med lite hantverk, skolklasser som gjort hemmlagat godis och lite kransar av gran.Jag köpte glögg och pepparkaka.
Numera så frågar de om man vill ha en halv mugg för fem kronor eller en hel mugg för tio kronor.
Då går jag tillbaka i minnet till mina yngre dagars julmarknader.
Det finns en bank mitt på Adelsgatan.När jag var yngre så gick jag alltid in där på julmarknaden för att det serverades gratis varm alkoholfri glögg och pepparkaka där.
Idag år 2008 så finns visserligen banken kvar men den var stängd.
Sedan vandrade jag vidare och fastnade i en affär som heter "Solkristallen".
Det är en sådan där affär som har allt från rökelse till kristaller,smycken,böcker om olika sorters healing och en himla massa annat.
Det är nog en typisk "Mezzzanina affär".Det var både intressant och trivsamt att gå där.
Tror att många mäniskor är mycket skeptiska till det som säljs där.Men jag har märkt att nu för tiden så har folks sinnen öppnats upp mer och mer för det som inte alltid går att förklara.
Och mycket av det kunde man hitta i denna affären.
Jag upptäkte också att det kan bli dyrt att gå in där..he he...
Med mig hem fick jag en skiva som heter: Deva Premal sings the Moola mantra.
Och så en bok som heter "Kvinnosjälens kraft" av Hernan Huarache Mamani.
Samt några underbart doftande rökelser.

Ikväll har sonen och jag legat och lyssnat på min nya skiva i soffan och sjungt med i texterna medans vi har beskådat det första tända ljuset i adventljusstaken!
Ha en riktigt mysig fortsatt advent!
God natt!

2 kommentarer:

lillan sa...

Oooh.. ..jag önskar att jag hade kunnat vara med er på marknaden. Det är alltid en speciell känsla att gå på den första julmarknaden. Även om vi inte firar traditionell jul hemma så är det en härligt känsla att gå och se allt.

Att man sen kan göra fynd är ju ännu bättre.. ..speciellt på ett sådant ställe som Katthemmets.. ..där man vet att pengarna går till nytta. Jag har själv i dagarna packat ihop en kartong som jag ska ta med dit. Vad gäller din pinsamma situation där med tanten hade jag nog bara kastat mig omkull bakom en hylla för att inte avslöja min roande min.

”Yngre dagars julmarknad”?! Hallå!! Det lät som du varit ung på 20-talet eller något sådant. Men jag tror att en del av de som har plats på marknaden försöker hålla sig till det som var som förr.

Solkristallen.. ..mitt favvoställe här i Visby. Jag går in där varje gång jag är på stan. Jag köper alla mina rökelser och oljor där. Och så går du och köper exakt samma CD som jag köpte för en månad sen. Jag tycker att vi ska gå igenom våra gemensamma CD:n så att vi inte köper dubbelt igen. Och jag förstår att ni njöt i fulla drag av den skivan. Den har gått varm här hemma..

Kram
lillan

Anonym sa...

Hej hej
OM du nu läser detta så vill jag Gratulera dig på din födelsedag!!! Massor av stora mjuka kramar och med hopp om en finfin dag för dig!