lördag 29 november 2008

Den cerisa kökslampan


God kväll igen!

Så var det den där cerisa kökslampan som man har sett på Rusta och vart sååå sugen på.

När jag fick syn på den första gången, så tänkte jag:Men jag har ju en kökslampa.Inte kan jag köpa en till?


Jag beslutade mig för att fundera på saken medans jag gick runt på Rusta och återkomma till lampan om jag beslutade mig för att köpa den.

Men så är det ju julpynt överallt.Allt glittrar och glänser i affärerna.

och jag tittade på den ena julgransbelysningen efter den andra som tindrade framför mina ögon.Sedan fastnade jag vid alla tv spel.

-Hmm jag tror att det är klokt att köpa ett spel nu medans det finns och lägga undan det tills det kanske är dags för julklappar!

Och sedan kom vi till allt godis..Jag sökte som vanligt för att se om jag kunde hitta mörk choklad med polkagriskulor i, eller kanske "After eight"?nej, det blev till slut en påse "Marianne".

Jag tänkte som så att om jag väljer Marianne så är de hårda och man kan liksom suga på karamellerna ett tag och då behöver man ju inte peta i sig så många!Och då blir det naturligtvis mindre kalorier!Smart!

Sedan betalade jag och åkte hem.

Sen kom jag på...Kökslampan!!!!

Jag kan inte släppa den ur mina tankar...Och det fanns bara tre kvar!Hjälp!Jag måste ha kökslampan!

Så när Anette kom idag så hadde jag bett henne att plocka upp kökslampan på vägen hit.

Min far var här idag och fikade.Vi satt i soffan och fikade och åt Lussebullar.Det var då Anette kom med den efterlängtade kökslampan!

Jag öppnade kartongen ivrigt för jag ville visa den för min far samt snabbt få upp den i köket.

Och där var den med sina ceriseråsa hängande snäckskal.(Låter hemsk men var faktiskt snygg)

Sedan packade jag upp sladdarna.Det var då besvikelsen kom..

I ena änden var det ju bara att skruva i en glödlampa.Men i andra änden fanns det bara en liten plastask.Alltså ingen kontakt.

-Jaha, så var det med det.Jag är ingen elektriker.

Jag såg för mig själv drömlampan i en kartong i förrådet liggande tillsammans med allt annat bråte där ute.

Jag dukade av och min far sa att han ju visst hadde sådana där kontakter hemma men inte med sig.Och sedan gick han hem.

Det var då jag fick en snilleblixt.

Om jag tar ner den gamla lampan som hänger i köket och tar loss kotakten som sitter på den.Och samtidigt så passar jag på att titta efter hur sladdarna i den sitter!

Så fram med en liten skruvmejsel,ner med lampan,skruva,skruva,skruva!

Och tänka sig, det gick vägen!Och inte nog med det...när jag tände på lysknappen så lös den också!

Gissa vem som slog sig för bröstet!

Sedan så skulle jag och Anette plocka in lite saker i städskrubben.

Det var då Anette fick syn på den...Där låg precis en sådan lampkontakt som vi behövt till lampan!

Där ser man vad man kan hitta i städskrubbar när man minst anar det.


PS;Lägger med en bild på min nya "fungerande" kökslampa!

God natt!

1 kommentar:

lillan sa...

Den lampan är bara så DU.. ..så du gjorde helt rätt i att åka tillbaka och köpa den. Och vad gäller din choklad med mint i så har jag kollat i varenda affär jag varit i men inte hittat. Men skam den som ger sig..
ha det gott
lillan