torsdag 12 juli 2012

Djurpyssel

Hej på er!!! Har verkligen inte vart inne på min blogg på jätte länge nu.Dags för en liten uppdatering! Sommaren har nog glömt bort Gotland tror jag.Och det har vart mycket omkring mig här hemma.Framförallt så har många djur vart sjuka den sista månaden.Först fick råttan Popcorn livmodersinflammation, sedan fick katten Urje urinvägsinfektion.Efter det fick katten Molly ont i ena örat.Och sedan blev katten Melvis som jag är kattvakt åt mystiskt sjuk och fick inte behålla maten.Och sedan blev råttan Prillan förkyld.Efter dyra veterinärräkningar (som jag tack och lov hade buffert undanlagd åt) så började detta kännas ganska jobbigt.Men tack och lov för antibiotika och dietmat samt örondroppar.Nu är alla djuren på bättringsvägen.Men ni må tro att det är ett passande.På morgonen går jag upp och ger katten Urje extra afil, för jag har fått rådet att afil skall kunna förebygga urinvägsinfektion på katter.Men då måste jag passa så att inte de andra katterna tar hans afil.Några av de andra katterna tål inte laktos så de blir sjuka om de äter filen.Efter det så får katten Melvis sin dietmat som jag blandas ihop med både blötmat och torrfoder.Och då måste man ju passa så att de andra katterna inte tar hans mat.Men de andra katterna får samtidigt torrfoder.Sedan är det dags att ge råttan Prillan sin morgonantibiotika och katten Melvis skall ha örondroppar.Efter det blir det ett par timmar ledigt från mat och medeciner.Men samtidigt måste man se till att alla djur har fräscht vatten.På eftermiddagen brukar katterna få lite Barf-mat.Den kan bestå av rått kycklinghjärta eller färsk strömming eller rå lever eller råa kycklingvingar.Sedan får ju katterna torrfoder däremellan lite då och då.Mot kvällen börjar allt igen.Melvis dietmat blandas med torrfoder,katterna Pärla och Sessan får var sin extra portion med burkmat och samtidigt kämpar jag från att hålla dietkatten Melvis från deras mat.Sedan skall råttan Prillan ha antibiotika igen och Melvis ha sina örondroppar.Efter det är det burstädning och sysselsättning av råttor.Jag har faktiskt tittat på klockan om kvällarna.och djuren tar några timmar.Men förutom min underbara son så är mina djur mina håriga barn, och vad gör man inte för dem?Men snart snart är alla friska och dietkatten Melvis skall flytta hem till sig igen.Det kommer att bli ett stort tomt sår i hjärtat av saknad efter Melvis när han flyttar.Han har verkligen vunnit en plats i mitt hjärta på väldigt kort tid.Men samtidigt så måste man ju tänka på att man orkar och har tid för alla sina djur så att de får det bästa som de förtjänar.Nej nu måste jag VILA! Lägger med en bild på dietkatten Melvis. God natt alla!

1 kommentar:

nope sa...

Haha du verkar ha snitt på ett inlägg om året ;-). Borde skaffa en bilddagbok eller lägga upp alla dina fina bilder här.