torsdag 6 augusti 2009

Stöd Gotlands Katthem!


God kväll!
Jag har legat lite lågt med bloggen här någon vecka nu.
Det har vart ett par olika orsaker.
Den ena är att jag sitter så dåligt vid mitt datorbord så jag får ont i ryggen.
Den andra är att jag har hjälpt Gotlands katthem att samla in pengar.
Jag har suttit på Öster centrum och skramlat bössa i några dagar.Jag har blivit ganska så trött av det och fått ganska ont i ryggen.
Men idag kändes det bra när jag kunde lämna in två bössor med summan 1600kr i!
Det är ganska så roligt att testa på detta med att sitta med en bössa och skramla.
Det är då man får en översikt över vad det är för slags folk som är givmilda och mer än gärna ger pengar till hemlösa katter.
Det var i första hand kvinnor och barn som ömmade för katternas välmående.Jag hade inte förväntat mig att det skulle vara så många barn som skulle komma och ge av sina pengar till hemlösa katter när de kan spendera sina få ihopsparade slantar till någon leksak eller liknande.
Unga män mellan 20- 25års ålder var också hyffsat representerade.De passerade ofta förbi mig i hög hastighet med hörlurar på öronen.Men så vände de plötsligt och kom tillbaka och frågade vad det var jag samlade pengar till.Jag svarde då att det var till Gotlands katthem.Då fick de ett så där löjligt sött leende och sa:-Åh... till hemlösa katter, det vill jag stödja!
Om vi nu ser på kategorin män över 50 års ålder så var de starkt under representerade.Oftast så hajjade de till när jag högt och tydligt sa:-Stöd Gotlands katthem!
Sedan la de handen på byxfickan där deras plånbok låg och bankade lätt ett par gånger med handen för att det skulle höras att de inte hade mynt i sina plånböcker.(de hade "enbart" kontokort där)
Sen passerade de och såg oerhört besvärade ut.
I vissa fall så sa de:Tyvärr, jag har bara kontokort.
Då svarde jag att bankomaten låg ungefär tio meter bort.(Jag uppfattades nog som en besvärlig tiggare!)
Ibland svarade jag dem på skoj att det går bra med kort med!Ha ha ha!
De män som jag nu har beskrivit är de män som kommer klädda i eleganta kostymer eller liknande.Utseende mässigt så skulle de lätt kunna jobba på en bank eller med elektronik eller något dyligt.
Men jag måste också berätta om en speciell man.
Han var mycket elegant och runt ungefär 60 år gammal.Han kom gående med frun och en tonnåring.
När jag räckte fram bössan och bad dem att stödja katthemmet så sneglade han på mig försiktigt i ögonvrån när de passerade.Familjen stannade några meter ifrån mig och samtalade lite.Sedan gick frun in i en klädesbutik med tonnåringen.När de väl försvunnit in i butiken så smög sig mannen tillbaka och gav mig 50kronor som han inte ens hade tid att stoppa i bössan, utan gav mig direkt i handen.Sen smög han tillbaka och mötte upp sin familj och farsvann iväg i folksamlingen.
Kvar stod jag och log!Han var ändå lite söt tyckte jag.
Men jag tycker i det hela att det är skamligt att de som tjänar mest är de som donerar minst.För det var helt tydligt och uppenbart för mig när både barn och alkoholister och ensamma mammor som såg bra slitna ut kom och gav av sina slantar.
Men i det hela så måste jag ändå säga att det värmer i hjärtat att tänka tillbaka på hur många som gladeligen donerade pengar till Gotlands katthem!

2 kommentarer:

«·´¨MickiZ¨`·» sa...

Hur får man tag i sån böss ? Maila gärna svaret tack

«·´¨MickiZ¨`·» sa...

Radera inlägget sen: m_engman@live.se