fredag 14 augusti 2009

Vi får inte bada mer...


...om så jordens undergång förestod
i morgon, så skulle jag plantera ett
äppelträd idag
/Martin Luther


Idag har Inger och jag vart ute och kört med hennes bil.
Bara så där spontant då "vi får se vart vi hamnar" stod på kartan.
Vi åkte till Krusmyntagården.Där såg vi en så underbart bil (se bilden) där de planterat blommor under motorhuven!
På vägen hem så skulle vi köra upp för en ganska brant backe som också låg i en snäv kurva.Mitt i backen/kurvan så började bilen att ryka och vi fick stoppa ganska så tvärt.Vi kollade oljan och det var ytterst lite olja kvar, så med hjälp av instruktionsbok så fyllde vi på mer olja på bilen.Men Inger misstänkte att hon kört med handbromsen i och att det kanske var därför det rök om bilen.

Nog om våran lilla utflykt.
Från och med imorgon så har jag sorg.
Ja, jag kommer att känna mig "låg" om man nu formulerar det så.
Under medeltidsveckans kvällar så noterade jag att det har blivit mörkt ute om nätterna.
Turisterna åkte hem och det mesta på Gotland stängs.
Det känns förjäkligt att sommaren bara skall stängas av så där.(Vi Gotlänningar räknas ju inte heller)
Men nu skall ni få höra orsaken till min sorg:
Imorgon så är det sista dagen som vår bassäng här på gården är öppen för allmänheten.
Varför stänga en bassäng den 15 Augusti när skolbarnen börjar skolan den 20 Augusti??
Jag kunde inte låta detta gå förbi utan att klaga så jag ringde till kommunen som hänvisade mig till Gotlands Hem som hänvisade mig till Livräddningssällskapet.
Jag kom i alla fall fram till en man som jag fick tala med till slut.Jag ställde min fråga varför de inte åtminstonde kunde ha öppet tills skolan börjar den 20 Augusti.Han sa att de enbart hade badvakter till den 15 Augusti och att de där efter inte hade någon som kunde jobba som badvakt.Men när jag kollar runt på andra bassänger på Gotland så finns där inte alltid livräddare där.Dessutom så bor vi ju på en ö som är omgiven av vatten och vad jag vet så kryllar det inte precis av badvakter på Gotlands stränder.
Så kontentan av det hela är att fast att det ännu är varmt och skönt så skall en stor, fin och handikappvänlig bassäng stå oanvänd.
Ungdomar kan på sina fem sista dagar ägna sig åt rackartyg på stan istället för att simma och bada i en härlig bassäng.(Och vad kostar det oss skattebetalare?)
Dessutom så finns det tydligen enbart ett fåtal människor som är utbildade livräddare (?).Vad jag har hört så är det svårt att få ett arbete i dagsläget, men jag har inte hört att det skall vara någon vidare brist på arbetskraft.(Rätta mig om jag har fel i detta)
Jag måste också berätta att jag frågade badvakterna idag om de verkligen skulle stänga imorgon.Jag ville ju veta om min klagan hade haft minsta efekt.
Men nej, de stänger Melonbadet imorgon den 15 Augusti.

Inga kommentarer: