söndag 23 augusti 2009

Nu har Festis fått somna in


Ikväll är jag riktigt ledsen.
Jag har tagit bort min råtta Festis idag.
För ett par dagar sedan började jag notera att hon sov i en liten burk som fanns i burens botten istället för att klättra upp i sin hängmatta som hon alltid gjort.
Var gång jag vart i köket de senaste dagarna så har hon legat där och sovit.
Igår kväll började jag tycka att hon var lite väl lugn i sin bur.Annars brukade hon riva papper och slamra i buren på kvällarna, men som sagt inte de senaste dagarna.
Jag hade också noterat att maten i hennes matskålar inte minskade.När jag tog upp henne igår kväll så kände jag att hon magrat av.Hon var alldeles vilsen och kunde inte riktigt hålla upp sitt huvud.När jag satte ner henne på golvet så gick hon sned i cirklar.
Jag satt hela natten och gav henne välling med hjälp av en tesked.Hon såg inte skeden utan dunsade med huvudet rakt ner i vällingen.Men hon drack den med stor aptit.Idag på morgonen så var hon sämre.
Jag tycker inte att det är ett värdigt råttliv när hon inte kunde ta sig och äta och dricka själv.Så jag tog det svåraste beslutet idag.
Nu har hon somnat in och är i råtthimlen.Kvar finns vi, matte och lillhusse och är jätte ledsna.

1 kommentar:

Unknown sa...

Usch, stackars er. Även om jag som katt kanske är råttors värsta fiende, så förstår jag hur det känns att förlora en vän. Med tassen på hjärtat, jag har aldrig gjort en mus eller råtta förnär. Ni gav ju er vän ett värdigt slut. Det är värt mycket. *svanshonnör*